Kristalni abonma | Med nebom in zemljo
Matej Haas, violina
Eva Dolinšek, čembalo
Sebastian Bertoncelj, violončelo
Rdeča nit, ki povezuje program, je skrivnost v zvezi z avtorstvom znane stropne poslikave Celjski strop. Mnenja o dataciji in avtorstvu so deljena - teza dr. Franceta Steleta je, da je bil »avtor povabljen ali skozi Celje potujoči Gornjeitalijan«, ki je strop poslikal na začetku 17. stoletja. Severnoitalijanski izvor rodbine Thurn-Valsassina, ki so bili naročniki poslikave, eklektično posnemanje severnoitalijanskega slikarstva Antonia Tempeste, delavnice Bassanov in Pelegrina Tibaldija kažejo, da je avtor poznal italijansko slikarstvo. Dr. Emiljan Cevc meni, da je bil slikar Celjskega stropa severnjak, ki je v začetku 17. stoletja svoje delo obogatil z dosežki italijanske umetnosti pozne renesanse in manierizma. Drugačno pa je mnenje dr. Ivana Stoparja, ki je avtorstvo pripisal slikarju Almanachu in premaknil datacijo stropa v sedemdeseta leta 17. stoletja. Najnovejša študija dr. Daše Pahor je zgornjo možno datacijo postavila v dvajseta leta 17. stoletja in avtorja poslikave umestila v krog slikarjev, ki so delali za dvor Rudolfa II. v Pragi.
Raziskovali pa ne bomo samo skrivnosti Celjskega stropa, ampak tudi baročno trio sonato kot obliko: uvodna skladba (Leclair) se prične z izrazito basovsko linijo, ki se skozi celotni prvi stavek znova in znova dviga k zgornjim glasovom. Predstavlja element zemlje, trdno podlago, na kateri skladba stoji. V drugem stavku se nato glasovi sestavljajo od zgornjega proti spodnjemu in se prepletajo v izrazitem fugatu.
Trio sonata spominja na podobo človeka, ki se postavi pokončno z nogami na tleh, da bi se lahko ozrl v nebo in segel po zvezdah z obema rokama. Dlani - polne zvezd - predstavljata dva solistična parta (flavta in violina), kot trup pri telesu pa v trio sonatah zemljo in nebo povezuje čembalo, ki igra tako basovsko linijo, kot tudi tone v višjih legah. Stavki z različnimi razpoloženji predstavljajo obdobja življenja, skozi katera potujemo od prvega tona, pa do zadnjega – venomer v iskanju in raziskovanju človeškega (zemlja) in božanskega (nebo) v nas samih.
Prvi del programa predstavi tri najpomembnejše nacionalne šole - francosko, italijansko in nemško. V drugem delu smo nato priča elementom različnih stilov, ki jih v svoji Triosonati v G-duru mojstrsko sestavlja J. S. Bach, sledi pa glasbeni dialog trio sonate s podnaslovom "Sangvinik in melanholik" (C. Ph. E. Bach) - zanimiv primer programske instrumentalne glasbe. Program s svojo virztuozno izraznostjo dokončno zaokroži Triosonata v d-molu.
Luka Železnik je študiral flavto v Ljubljani, v Stuttgartu in na dunajski univerzi za glasbo kot štipendist Ministrstva za kulturo Republike Slovenije. Izpopolnjeval se je tudi v igranju na baročno flavto in na mojstrskih tečajih ter privatnih urah pri številnih priznanih flavtistih, kot so Aurele Nicolet, Irena Grafenauer, Walter Auer, Philippe Bernold in Jacques Zoon. Luka je deloval kot solopikolist orkestra SNG Maribor in Policijskega orkestra RS ter kot soloflavtist Orkestra Hiše kulture Celje, sodeloval pa je tudi z drugimi orkestri, kot so Simfoniki RTV Slovenija, Musica Camerata, Spira Mirabilis in Celjski godalni orkester, s katerim je nastopal tudi kot solist. Z veliko predanostjo sodeluje tudi v različnih komornih zasedbah s kitaristom Urošem Baričem (AirString Duo), harfistko Alexandro Verbitskaya in s pianistom Nejcem Lavrenčičem, kot solist ter kot orkestrski in komorni glasbenik pa je nastopal na odrih po Evropi in na Japonskem. Od leta 2017 je aktiven tudi kot umetniški vodja festivala Prisluhi v Mestnem gozdu.
Matej Haas je študiral na univerzi Mozarteum Salzburg pri Igorju Ozimu ter na glasbeni akademiji v Baslu pri Rainerju Schmidtu. Kot koncertni mojster in solist sodeluje z orkestri Phiharmonie Salzburg, Bayerische Kammerphilharmonie, Österreichisch-Koreanische Philharmonie, Ljubljanskimi solisti, Celjskim godalnim orkestrom, Simfoničnim orkestrom Cantabile ter Komornim orkestrom Alumni. Poleg tega od oktobra 2017 kot asistent poučuje violino na Akademiji za glasbo v Ljubljani. V preteklem letu se je kot komorni glasbenik in solist predstavil na številnih koncertih v Sloveniji, Avstriji, Italiji, Nemčiji in na Poljskem, med drugim je v sodelovanju z glasbenim društvom Amadeus in RTV Slovenija posnel Korngoldov klavirski kvintet, dve noviteti slovenskih skladateljev ter Smetanov Klavirski trio. Poleg svojega zanimanja za historično izvajalsko prakso obdobja baroka ter klasicizma se v zadnjem času navdušuje tudi za tradicionalno glasbo vzhodnjeevropskih kultur. Takšen repertoar pogosto izvaja s komornim ansamblom SalzMusique, ki med seboj združuje mlade slovenske glasbenike, nekdanje študente univerze Mozarteum.
Čembalistka Eva Dolinšek je z odliko magistrirala na AG pri prof. Egonu Mihajloviću. Zaradi izjemnih umetniških dosežkov in izkazane odličnosti magistrskega izpita je leta 2015 prejela diplomo summa cum laude. Njena aktivnost se na področju oživljanja in raziskovanja stare glasbe nadaljuje v obliki številnih solističnih in komornih koncertov v okviru abonmajev, strokovnih predavanj. Od leta 2011 je umetniški vodja baročni komorni skupini »Musica nucis«. Z letom 2018 je postala asistentka za področje čembala na Akademiji za glasbo v Ljubljani. Poleg udeležb na poletnih šolah pri priznanih profesorjih svoje znanje redno nadgrajuje pri mednarodno priznanemu francoskemu čembalistu in dirigentu Christophe-u Rousset-ju (FR). Leta 2016 je izdala svojo prvo zgoščenko z naslovom- BAROK. Je nagrajenka več mednarodnih tekmovanj. Na tekmovanju TEMSIG 2019 je dobila posebno priznanje žirije kot čembalistka- za umetniško podporo tekmovalcu – Marjanci Jocif v kategoriji -Kljunasta flavta.
Sebastian Bertoncelj je reden gost na domačih in tujih odrih - v preteklosti je sodeloval z orkestri Slovenske Filharmonije, RTV Slovenija, Akademije za glasbo in Festivala Bled ter sodeloval z dirigenti, kot so Uroš Lajovic, Philipp von Steinaecker, En Shao, Loris Voltolini, Simon Dvoršak, Zoran Bičanin in Nenad Firšt. Solistično nastopa v okviru ciklov Glasbene mladine ljubljanske, Glasbene mladine Slovenije, Grajske harmonije, Festival Velenje, Festival Lent, Festival Nei Suoni dei Luoghi, Talenti al Teatro Bon idr. ter se intenzivno posveča komorni glasbi v Duu Longyka-Bertoncelj, Triu Isontius in drugih projektih, kjer je sodeloval z glasbeniki, kot so Miloš Mlejnik, Boštjan Lipovšek, Emma Steele, Christopher Tun Andersen, Lorenzo Cossi, Wonji Kim Ozim, Johannes in Erwin Kropfitsch ter Luz Leskowitz. Sebastian se je poleg dolgoletnega študija pri prof. Milošu Mlejniku na ljubljanskem Konservatoriju in Akademiji za glasbo izpopolnjeval še v Stuttgartu pri Conradinu Brotbeku, Luzernu pri Christianu Poltéri in Salzburgu pri Enricu Bronziju, pri čemer ga je velikodušno podpirala Fundacija Viktoria. Poleg številnih prvih nagrad na domačih in mednarodnih tekmovanjih je prejemnik Prešernove nagrade Akademije za glasbo ter nagrade Yamahinega glasbenega sklada. Kot predan pedagog znanje mlajšim generacijam vsako leto predaja v okviru poletne šole “Ars longa, vita brevis” v Logatcu.
PROGRAM:
J. M. Leclair:
Trio sonata št. 1 v d-molu, op.4
Adagio – Allegro ma non troppo – Largo – Allegro
A. Corelli:
Sonata da camera št. 3 v C-duru, op. 2
Allegro – Andante – Allegro
G. P. Telemann:
Trio sonata v d- molu, TWV 42:d2
Vivace – Largo (ma non troppo) – Presto
J. S. Bach:
Trio sonata v G-duru, BWV 1038
Largo – Vivace – Adagio – Presto
C. P. Emanuel Bach:
Sangvinik in Melanholik
Allegretto – Adagio – Allegro
C. P. Emanuel Bach:
Trio Sonata v d-molu, Wq. 145
Allegretto – Largo – Allegro
Cena posamezne vstopnice 15 €.
Skupinska vstopnica (vsaj 10 oseb) 8 € na osebo.